رسانه از منظر ژان بودریار و تحلیل آثار نام جون پایک بر این اساس
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده زهره تبریزیان
- استاد راهنما مهدی حامدی
- سال انتشار 1393
چکیده
در سراسر تاریخ ،افراد بشر همواره در پی بهبود توانایی خویش برای دریافت و جذب اطلاعات درباره محیط پیرامون خود و افزایش سرعت، وضوح وتنوع در انتقال اطلاعات مربوط به خود بوده اند که پس از پیشرفت ها و دستاوردهای عمده بشر، با اختراع چاپ تاریخ عصر ارتباطات نوین آغاز می شود. با استناد به گزارشهای کمسیون بین المللی، عرصه ی ارتباط،با گسترش رسانه های جمعی و دستاوردهای شگرف و بزرگ تکنولوژیک همانند کامپیوتر، ماهواره، ظرف تنها چند دهه به کلی دگرگون شده است. از جمله فیلسوفان قرن بیستم که در نقد به رسانه پیشرو بودند، ژان بودریار(1929-2007)جامعه شناس،فیلسوف،عکاس ونظریه پرداز پسامدرنیته فرانسوی است. وی پس از مجهز شدن به مفاهیم و نظریات مربوط به تکنولوژی و جامعه مصرفی و با آغاز عصر اطلاعات، به سراغ آن می آید تا آن را در ارتباط با مفاهیم پیشین تحلیل کند ونتیجه ترکیب عملی تکنولوژی، جامعه مصرفی و عصر اطلاعات او را به مشاهده جامعه جدیدی می کشاند که عده ای آن را پست مدرن نامیده اند.بودریار الگوی کامل این جامعه را آمریکا می داند وتلاش می کند به کمک مفهوم مهم خود، یعنی حادواقعیت و نیز توجهش به تکنولوژی های جدید، رسانه ها وتوده به وضع جدید پیش آمده یا در حال وقوع بپردازد. در این تحقیق بعد از گذری اجمالی در مورد مفهوم رسانه وسیر تحول آن نگاهی توصیفی به سیر تحول اندیشه ژان بودریار و تصویری که وی از رسانه و فروپاشی معنی و زایل شدن امر اجتماعی و نهایتا شکل گیری توده بر اساس مفهوم حاد-واقعیت ارایه می دهد,توجه شده است.همچنین تحلیل آثار هنرمند و موسیقیدان کره ای الاصل فلوکسوسی، نام جون پایک که پایه گذار هنر ویدیو هم شناخته شده است،پرداخته ایم. و سر انجام رابطه معنادار بین آثار آنها را بررسی خواهیم کرد.
منابع مشابه
هنر و حقیقت رسانه در روزگار پست مدرن، بررسی رسانه به مثابه تولیدکننده وانمایی از منظر ژان بودریار
مفهوم رسانه و کارکرد آن به زعم ژان بودریار، فیلسوف معاصر فرانسوی، در نهایتِ مسیر خود، یعنی در دوره معاصر، دچار چرخش و دگرگونیای اساسی شده است و بر خلاف انتظار و توقع توده (در حالت ناهشیاری کامل وی)، در جهت ضد ارتباط و واسازی اطلاعات بنابر منافع و مصلحتهای هر جامعهای، حرکت کرده است. این روند با دستکاری نشانهها و استراتژی تهیسازی معنا و از همه مهمتر با اغوای مخاطب و واداشت او به سکوت و ا...
متن کاملویدئو آرت و معرفی آثار بیل ویولا، نام جون پایک و شیرین نشاط
در این گردآوری اینگونه می خوانیم: از چیستی ویدئو تا ظهور ویدئو آرت و تعامل بالنده آن با فلیم و استفاده هنرمندان از تلویزیون به عنوان بستری برای نمایش اثر خود سخن گفته می شود تا ارتباط بین تکنولوژی و تصویر و بیان هنر ویدئو در دهه های 60 و 70 و 80 و 90 و دهه نخستین قرن 21 و معرفی چند تن از هنرمندان ویدئو آرت طی این سال ها را شامل می شود. سپس ویدئوآرت در اروپا نظیر آلمان، هلند، اتریش و فرانسه برر...
15 صفحه اولنقد دیدگاه بودریار درباره نقش رسانه در شکل گیری مسئله اجتماعی و امر واقع
«امر واقع» و «مسئله اجتماعی» دو مفهومی هستند که در این مقاله از منظر ژان بودریار مورد واکاوی و نقد قرار گرفتهاند. بر این اساس، کوشش شده، با اتکای بر آثار بودریار و با بهکارگیری روش تحلیل محتوای کیفی، دو مفهوم مذکور استخراج و استنباط شوند. بودریار به عنوان یکی از چهرههای شاخص رویکرد پساساختارگرایی، موضع نظری قابل توجهی نسبت به رسانه و تاثیرات آن دارد. از یک سو از منظر بودریار، امر واقع در جه...
متن کاملوانمایی: تاریخچه و مفهوم - نگاهی به الزامات وانمایی برای جامعه و هنر معاصر از منظر ژان بودریار
در نوشتار پیش رو، مفهوم «وانمایی» و همچنین تطور و شکل گیری و نگاه تاریخی آن مورد بررسی قرار گرفته است؛ مفهومی متعلق به اندیشمندی جامعه شناس و اهل فلسفه که در شروع فضای پسامدرن، از دهه 60، اندیشه های خود را در قالب سخن رانی و نوشته، با سبک خاص خود، ارائه می دهد. وی، در بیان این اندیشه ها از واژگانی چون وانموده و وانمایی و حاد ـ واقعیت و فروپاشی استفاده می کند. ژان بودریار، فیلسوف فرانسوی، از دید...
متن کاملبازنمود شبیه سازی فرهنگی متأثر از رسانهها در هنرهای تجسمی معاصر بر اساس نظریه ژان بودریار (مطالعهی موردی آثار کاترینا فریچ)
ژان بودریار معتقد است که فرهنگ در حال تولید شدن و با هدایت رسانهها دائماً در حال تغییر است. به نظر او، ما وارد عصر «شبیهها» شدهایم. شبیهها نشانههایی هستند که مانند رونوشت یا الگوی اشیاء یا رویدادهای واقعی عمل میکنند. از آنجایی که رسانهها در شبیه سازی فرهنگی نقش بهسزایی داشته و همچنین بر هنر معاصر تأثیرگذار بودهاند، هدف این مقاله با عطف به آرای بودریار، مطالعه بازنمود شبیهسازی فرهنگی...
متن کاملانعکاس جنگ در رسانه ها: رویکرد پسامدرن بودریار به تحلیل رسانه ها
ژان بودریار یکی از برجستهترین نظریهپردازان مطالعات رسانهها و پسامدرنیسم است که میتوان گفت در ایران کمتر از هر نظریهپرداز دیگری در این حوزه شناخته شده است. نظریات بدیع و انتقادهای تند بودریار از ساختار فرهنگی جوامع پساصنعتی، او را به یکی از رُکگوترین منتقدان پسامدرنیته تبدیل کرده است. شاهواژهی اندیشهی بودریار، «واقعیت» است که شاید دیرینهترین مفهوم در فلسفهی غرب باشد. تبیین جدیدی که بو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023